Allround marketing voor BOVAG Fiets
Al jaren werken we vol trots samen met BOVAG, dé brancheorganisatie voor de auto-industrie. Maar wist je dat BOVAG ook actief is in de fietsindustrie? Je denkt nu vast: ‘Huh? Sinds wanneer dan?’ Precies, dat is iets wat veel fietsenmakers en handelaren nog niet weten. En daar ligt juist de uitdaging. Dus toen we de kans kregen om mee te werken aan BOVAG Fiets sprongen we direct achterop. Ons doel? BOVAG Fiets stevig in de markt zetten voor nieuwe leads en de tevredenheid, participatie en loyaliteit van bestaande leden te vergroten. Voor dit ambitieuze project was een doordachte, end-to-end marketingstrategie essentieel. Met dit uitgangspunt gingen we vol enthousiasme aan de slag!
De opdracht
Het vergroten van de merkbekendheid voor BOVAG Fiets is een uitdaging waar we graag onze tanden in zetten. Voor de klant een complexe puzzel, en voor ons een kans om te laten zien wat we allemaal in huis hebben. Onze specialisten bundelen daarom hun krachten om alles tot in de puntjes uit te werken. De ingrediënten voor succes: een solide strategie, een stabiele automation flow en een krachtig, toepasbaar concept. Daar gaan we voor! 🙌
“Bij de start van de samenwerking met BOVAG werd mij heel snel iets duidelijk: hier zit een lading passie! Samen met de betrokken medewerkers doken we de strategische sessie in om de essentiële informatie over BOVAG Fiets naar boven te halen. Dit prikkelde mij om een strategisch fundament te bouwen dat staat als een huis. En dat is gelukt! De uitdaging om de moeilijk bereikbare doelgroep te vangen was voor mij de kers op de taart. Een plan van A tot Z waarin we constant uitdagingen moeten overwinnen, daar mag je mij voor wakker maken. En als er aan de andere kant van de tafel mensen zitten die met hun ziel en zaligheid meewerken om er een groot succes van te maken, is het feestje compleet!”
Silvy Bouwmans
Online strateeg bij Afdeling Online
Een strategie die rijdt 🚲
Het klinkt cliché, maar een goed begin is het halve werk. Samen met BOVAG hebben we in een strategische sessie het fundament gelegd. We stelden vragen als:
- ‘Wat wil je bereiken?’
- ‘Wat zijn je doelen?’
- ‘Wie zijn je doelgroepen?’
- ‘Wat is je identiteit en hoe wil je die uitdragen?’
Met deze input creëerden we vier specifieke persona’s: de regionale fietshandelaar, de lokale fietsondernemer, de niche fietsondernemer en de nieuwe ondernemer. Elk met hun eigen wensen en behoeften. Op deze manier kunnen we elke doelgroep gericht aanspreken.
Het targeten van fietshandelaren was obstakel nummer één, maar vervolgens wilden we natuurlijk ook per persona een customer journey opzetten. Zo’n klantreis is belangrijk omdat het ons helpt om de behoeften van elke persona beter te begrijpen en gerichter te communiceren. Daar moest dus een splitsing in de doelgroepen komen. Hiervoor hebben we verschillende landingspagina’s gerealiseerd die inspelen op de wensen en behoeften van de specifieke persona’s. We sloegen de handen ineen voor een crossmediale aanpak om verkeer op deze pagina’s te realiseren. Zo kunnen we de doelgroepen door de hele marketingfunnel loodsen.
Ook legde de strenge privacywetgeving steeds meer beperkingen op en daarom kozen we voor een strategie gericht op duurzame leadgeneratie. Met e-mailmarketing voegen we een extra laag toe, waardoor we een constante stroom van waardevolle leads kunnen realiseren. Door deze geïntegreerde aanpak blijft het targeten van onze doelgroep ook in de toekomst mogelijk. 🔮 En dat stelt ons in staat om langdurige relaties op te bouwen met onze klanten, terwijl we tegelijkertijd inspelen op hun veranderende behoeften.
“Afdeling Online heeft zich vanaf het begin vol enthousiasme ingezet om de marketingstrategie voor onze afdeling Fiets tot een succes te maken. De strategische sessies aan het begin waren niet alleen erg leuk om te doen, het heeft ons ook geholpen om de ledengroep echt in kaart brengen. Uiteindelijk is er een sterk campagneconcept neergezet dat potentiële leden enorm aan lijkt te spreken en daarnaast stroomt het aantal de leads nog steeds boven verwachting binnen!”
Valerie van Engelhoven
Productmanager & projectmanager
Een slimme automation flow voor resultaat
Naast een doordachte strategie hebben we ook een marketing automation flow opgezet op de website. De eerste stap? Het kiezen van een CRM-systeem dat naadloos aansluit bij de website en de doelen van BOVAG. We kozen, in samenwerking met BOVAG, uiteindelijk voor EngageBay. Met dit systeem konden we een krachtige, geautomatiseerde flow opzetten. We creëerden specifieke landingspagina’s voor elke persona en verzamelden data via strategische katalysatoren, zoals downloads op de website, afgestemd op de verschillende persona’s. Met deze data sturen we gerichte mailopvolgingen om leads om te zetten in daadwerkelijke lidmaatschappen. En dat is precies wat we willen bereiken!
Alles op de rit met BOVAG
Een sterk concept trekt de aandacht, is veelzijdig in te zetten en sluit naadloos aan bij de organisatie. Met die insteek hebben we ‘Alles op de rit met BOVAG’ ontwikkeld. Dit idee, oorspronkelijk bedacht voor BOVAG Fiets, is in principe bruikbaar voor de gehele organisatie. Het concept brengt alles samen, van strategie tot uitvoering, en zorgt ervoor dat alle elementen perfect op elkaar aansluiten.
Het geheim? Ons hechte team dat het hele project van A tot Z uitvoert, waarbij alle neuzen dezelfde kant op staan en we snel en efficiënt schakelen tussen verschillende disciplines. Kortom: een topsamenwerking. En het resultaat? Een samenhangende en krachtige campagne. 🚀
Het resultaat
Hoe het nu afgelopen is met al onze ideeën? Nou, daar werden we erg blij van. We hebben campagnes opgezet op LinkedIn, Facebook, Google Search, Google Display en YouTube. En dit alles leverde mooie resultaten op!*
*Deze resultaten zijn gemeten over de eerste fase, de See-fase, van de campagne (looptijd: van half april t/m half juli). Ook gingen we voor BOVAG aan de slag met een Think- en Do-fase.
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Online? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.