Skip to main content

Voorbeelden van succesvolle TikTok advertenties

Afdeling Online

Op zoek naar een leuk restaurant in een onbekende stad? TikTok. Welke modetrends komen eraan deze zomer? TikTok. Zin om eens een nieuw recept uit te proberen vanavond? TikTok. Op het relatief nieuwe maar inmiddels gigantische social media platform zijn dagelijks miljoenen mensen actief. En dan hebben we het vooral over jongeren: meer dan 70% van de wereldwijde gebruikers zijn jonger dan 34 jaar. Dat maakt het platform enorm interessant voor social media advertenties. Maar hoe maak je nu een succesvolle TikTok advertentie? Een hoop bedrijven zijn je al voor geweest. Ik neem je mee langs een aantal succesvolle campagnes op TikTok in Nederland. 📲

Adverteren op TikTok

Waarom kiezen bedrijven ervoor om te adverteren op TikTok? Nou, omdat het platform een hoop voordelen heeft! Niet alleen is het dé plek om jongeren te bereiken, TikTok heeft ook een relatief hoge engagement rate: de betrokkenheid van gebruikers op video’s die op het platform te zien zijn. Daarnaast zijn de resultaten goed meetbaar en is adverteren (zoals op veel andere social media platforms ook het geval is) relatief goedkoop.

1. Een groot bereik voor Mentos en hun 'Yes to Fresh'-campagne

Wist je dat Mentos in de jaren ‘50 in Nederland is opgericht? Het snoepmerk is trots op hun thuisland en wilde daarom ook meer bekendheid in Nederland voor hun ‘Yes to Fresh’-campagne. Het belangrijkste doel van hun advertenties op TikTok: zo veel mogelijk jongeren bereiken en kennis laten maken met de nieuwe campagne. Het bedrijf koos ervoor om influencers in te zetten in hun advertenties. Dit zorgde voor herkenbaarheid en authentieke content. Ze maakten gebruik van een aantal verschillende soorten TikTok advertenties:

  • TopView Ads
  • Top Feed Ads
  • In-Feed Ads

Daarbij kozen ze voor een ‘reach’ (bereik) doelstelling. De campagnes op TikTok presteerden boven verwachting en waren dus erg succesvol! 📈

2. Meer volgers en interactie voor Scholieren.com

Vraag aan de gemiddelde Gen Z’er of hij/zij/hen scholieren.com kent, dan krijg je waarschijnlijk een verwijzing naar de grote kennisbank vol boekverslagen en samenvattingen die heel goed van pas komen als je op de middelbare school zit. Maar de website is veel meer dan dat! Niet alleen helpen ze scholieren om betere cijfers te halen, ze hebben ook tools om hen betere keuzes voor de toekomst te laten maken. Zeker aan het einde van het schooljaar en tijdens de eindexamens is het een goede bron van informatie en tips. Daarom wilde de website een groot bereik halen op TikTok en verkeer naar scholieren.com leiden. Ze gebruikten onder andere ‘Spark Ads’: met deze advertentievorm kun je bestaande organische posts een betaalde boost geven. In deze video’s zag je vooral jonge creators terug, die goed de aansluiting met scholieren konden vinden. 

Scholieren.com bereikte bijna 500 duizend TikTok-gebruikers met hun campagnes en kregen er bijna 1.500 nieuwe volgers bij. Een succesvolle campagne dus!

3. Sterke combinatie van organische posts en betaalde campagnes van My Jewellery

My Jewellery is een sieradenmerk uit ‘s-Hertogenbosch met een groot online bereik en veel bekendheid onder een jonge doelgroep. Niet gek dus dat het merk koos voor TikTok om meer online aankopen te genereren. In plaats van alleen in te zetten op betaalde advertenties op TikTok, ging My Jewellery voor een combinatie van organische posts en betaalde campagnes. Eerst deelde het merk een serie van organische video’s. De video’s die het beste presteerden, werden vervolgens geboost met Spark Ads. Zo wisten de marketeers al dat de video’s goed werkten bij de doelgroep en gaven ze hun mediabudget op de meest effectieve manier uit. 

My Jewellery deelde 5 video’s; 3 daarvan werden betaald gepromoot. De campagne leverde meer dan 5 miljoen views en meer dan 45.000 likes op. Daarbij waren de kosten per actie (CPA) 14% lager vergeleken met soortgelijke posts in dezelfde periode.

Wat maakt deze TikTok advertenties succesvol?

Wat kunnen we nu leren na het lezen van deze succesverhalen? Er zijn een aantal onderdelen die steeds terugkomen in de campagnes die hierboven aan bod kwamen: 

  • Creators en influencers: zowel Mentos als Scholieren.com schakelden (jonge) TikTok creators in bij de creatie van hun advertentievideo’s. Jongeren herkennen zich in de personen die ze op hun scherm zien en zo trekken de video’s meteen de aandacht.
  • Video’s in TikTok-stijl: TikTok heeft een stijl en cultuur die je niet zomaar kunt vergelijken met andere social media platformen. Een gelikte advertentie met dure visuals? Dat valt meteen op tussen de organische video’s op TikTok. Het was dan ook een goede zet van Scholieren.com en My Jewellery om hun organische posts een betaalde boost te geven: deze zagen er niet direct uit als advertenties.
  • Authenticiteit staat centraal: jonge TikTok-gebruikers zijn opgegroeid in een wereld vol advertenties. Zij prikken zo door een fancy marketingpraatje heen. Kom met échte verhalen, échte mensen en échte video’s: dan trek je hun aandacht! My Jewellery deed dit goed door hun eigen video’s met eigen creators in te zetten.

Nu jij!

Natuurlijk kun je ook op TikTok adverteren zonder de mega budgetten van wereldberoemde merken. En je kunt dan ook zeker veel succes behalen! Zin om zelf aan de slag te gaan? Lees ook de blog van Renée over het opzetten van een succesvolle TikTok advertentie. Kun je toch nog wat hulp gebruiken? Bij Afdeling Online werken een hoop slimme TikTok experts! Zij kunnen met je sparren over TikTok advertenties, een strategie voor je uitdenken of het hele beheer overnemen. Neem gerust contact met ons op. 🙌

Meer weten?

Wij helpen je graag bij vragen over TikTok advertenties maken. Neem contact op.

Stel je vraag >