Als er iets is waar ik inspiratie van krijg, is het een mooie Instagram-feed. Professionele templates, prachtige foto’s en interactieve stories maken me echt blij. Bedrijven besteden niet voor niets veel tijd en moeite aan een sterke online visuele identiteit, want mensen begrijpen en reageren sneller op beeld dan op tekst. Instagram, als puur visueel platform, heeft beeld nog crucialer gemaakt, vooral voor jongere generaties zoals Gen Z en Millennials met een korte aandachtsspanne. Herkenbare en opvallende visuele content is dus onmisbaar voor iedere organisatie. Maar hoe bouw je nu een sterk visueel merk op, zodat jouw posts opvallen tussen de duizenden andere berichten? Ik zocht het voor je uit! 🙌
Wat is visuele storytelling?
Storytelling: het is dé manier om consumenten aan je merk te binden. Dit kan met woorden, maar ook met beeld. Visuele storytelling helpt je merk met het vestigen van je kernwaarden, het opbouwen van een band met je volgers en met de versterking van herkenbaarheid van je merk. In plaats van jouw verhaal op te schrijven, gebruik je visuele media. Op die manier kun je (complexe) informatie op een toegankelijke manier aan je volgers presenteren. Instagram is bij uitstek een visueel platform, en daarmee ook de perfecte plek om aan de slag te gaan met visuele storytelling. Ik geef je een aantal tips over hoe je dit het beste kunt aanpakken.
1. Vertel visueel het verhaal van je merk
Gebruik foto’s, video’s en graphics om je volgers het verhaal van je merk te vertellen. Wie zijn de mensen die je bedrijf draaiende houden? Waar worden je producten gemaakt? Waar ben je als bedrijf trots op? In plaats van deze informatie op te schrijven, laat je het aan je volgers zien. Wees daarbij niet bang om je kwetsbaar op te stellen! Mensen zijn namelijk altijd op zoek naar herkenbaarheid: dan kunnen ze zich beter inleven. Zeker jonge generaties prikken zo door een glimmend marketing praatje heen. Wees eerlijk en oprecht, ook als het even wat minder goed loopt. Zo verdien je het respect en de loyaliteit van je volgers.
2. De 80/20-regel: post niet alleen commercieel
Visuele storytelling is dus enorm belangrijk voor het opbouwen van je merk en het zoeken van verbinding met (potentiële) klanten. Toch hebben sommige bedrijven het idee dat ze hun volgers vooral heel blij maken met veel foto’s van hun producten of diensten. Natuurlijk is dit een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf, maar zorg ervoor dat visuele storytelling een groot aandeel heeft in je feed. Sommige marketeers houden hiervoor de 80/20-regel aan. Vanuit dit principe post je slechts 20% van je content commercieel (denk aan: foto’s en video’s van je producten of diensten), en dus 80% niet. Je kunt in die 80% inhaken op de actualiteit, inspirerende berichten delen of natuurlijk visuele storytelling inzetten 😉
De 80/20-regel kan heel extreem klinken. Misschien merk je op je eigen Instagram-account wel dat posts van producten op veel interactie kunnen rekenen. Het is belangrijk om niet uitsluitend productgerelateerde content te delen; neem je volgers mee in jouw verhaal en blijf actief de verbinding met hen zoeken. Daarnaast is het altijd goed om te testen waar interactie op jouw profiel van omhoog schiet, en dat vol te houden. Ieder bedrijf is anders, en het kost natuurlijk tijd om uit te zoeken wat voor jou goed werkt.
3. Ken je doelgroep
Misschien een open deur, maar: ken je doelgroep. Hoewel Instagram een platform is waar jongere generaties als Millennials en Gen Z volop aanwezig zijn, past jouw merk misschien beter bij een oudere generatie. Wat verwacht jouw doelgroep van je merk? Het is belangrijk om hierover na te denken binnen je visuele communicatie. Hele edgy foto’s en drukke visuals kunnen heel goed werken voor tieners, maar als je post vanuit een theater dat met name voorstellingen voor 30-plussers organiseert, kun je beter voor een andere strategie kiezen. Een paar algemene tips op een rijtje:
- Babyboomers (geboren 1945-1964): hechten veel waarde aan feitelijke en informatieve content. Zij vinden het bijvoorbeeld niet erg als een video wat langer duurt. Daarnaast zijn babyboomers op zoek naar serieuze content en houden ze over het algemeen niet van flashy visuals.
- Generatie X (geboren 1965-1981): deze generatie is op zoek naar relevante content op maat. Ze zien zichzelf niet vaak terug in campagnes en zullen dus extra reageren als dat wél zo is. Generatie X hecht veel waarde aan betrouwbaarheid en is bereid daar meer voor te betalen.
- Millennials (geboren 1982-1995): Millennials hechten meer waarde aan originele dan virale content. Zij gebruiken sociale media met name om in contact te zijn met anderen en hechten daarom veel waarde aan gemeenschapsgevoel.
4. Help! Ik heb geen professionele content
Maak je geen zorgen. Het hebben van professionele foto’s of templates is helemaal geen must voor een succesvol Instagram-account. Het gaat erom dat je visuele elementen gebruikt die passen bij jouw merk. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaand Instagram-account van sieradenmerk PienPino (bijna 30.000 volgers). Dit bedrijf richt zich voornamelijk op jonge Gen Z’ers die geïnteresseerd zijn in sieraden. Zoals ik al beschreef, waardeert Gen Z toegankelijke en eerlijke content. De foto’s die PienPino plaatst zijn daarom perfect voor hun doelgroep: gemaakt met een telefoon, met genoeg lifestyle foto’s, kijkjes achter de schermen en selfies van de eigenaresse om inspiratie op te doen. Daar heb je dus geen professionele camera-apparatuur voor nodig! Het is bovendien uit onderzoek gebleken dat het maken van professionele, ingewikkelde content helemaal niet zo goed werkt op social media. De belangrijkste tip: zorg dat je content past bij je merk. 💡
5. Het belang van samenhang
Om op het vorige punt verder te gaan: zorg voor een samenhangend geheel van jouw Instagram feed. Om een visueel herkenbaar merk op te bouwen is het belangrijk dat je content van je foto’s tot je graphics een samenhangend geheel is. Wissel je bijvoorbeeld regelmatig tussen professionele foto’s en foto’s die je met je eigen telefoon maakt? Dan kan dit heel rommelig ogen. Het kan dus helpen om voor jezelf een plan te maken waarin je je visuele strategie uitdenkt. Vaak kun je veel foto’s en visuele elementen van je website hergebruiken. Dit komt meteen de herkenbaarheid van je merk ten goede! Een voorbeeld van een feed waar duidelijk goed over na is gedacht, is de Instagram feed van het vintage serviesmerk La Louème (bijna 9.000 volgers). Zij gebruiken foto’s en video’s in een vintage stijl die ze consequent doorvoeren in al hun berichtgeving en die perfect past bij hun product. Dit zorgt voor een herkenbare, samenhangende look-and-feel.
Het kan helpen om van tevoren te plannen hoe je feed eruit gaat zien na het plaatsen van een nieuwe post. In de VS heeft Instagram kortgeleden een update uitgerold, waarbij je bij een nieuwe post een preview van je ‘nieuwe’ feed kunt zien. Dat is natuurlijk ideaal: je kunt precies zien hoe de samenhang van je feed eruit gaat zien. In Nederland hebben we deze update helaas nog niet, maar er zijn genoeg feed planner apps die je daarbij kunnen helpen. Zoek op ‘feedpreview Instagram’ en je vindt er genoeg.
6. Maak het jezelf makkelijk en gebruik templates
Zoals je in het vorige punt kon lezen, draagt een samenhangende huisstijl bij aan de herkenbaarheid van je merk online. Daarom gebruiken veel bedrijven templates voor hun social posts. Dit zijn vaste sjablonen waar je elke keer alleen de tekst en/of afbeelding in verandert. Op deze manier bespaar je jezelf heel veel tijd: als je één keer mooie templates opzet, ben je voor een lange periode verzekerd van een professionele feed. Op zoek naar inspiratie voor dit soort templates? Begin vooral bij je eigen huisstijl. Bekijk je website en logo en gebruik de kleuren, lettertypes en iconen die daar ook in terugkomen. Als je volgers vervolgens doorklikken naar je website of advertenties op andere social media platforms zien, zullen ze je merk meteen herkennen.
Een handige tool voor het opzetten van je templates is Canva. Hier vind je niet alleen heel veel inspiratie, het is ook een toegankelijk platform waar iedereen mee uit de voeten kan. En wist je al dat Canva Pro gratis is voor non-profits? Lees er alles over in Daantjes blog!
7. Hoe vaak moet je posten op Instagram?
Het is een van de meestgestelde vragen van bedrijven die actief zijn op Instagram: hoe vaak moet je posten? De meningen hierover zijn dan ook verdeeld. Sommige bedrijven posten dagelijks, anderen wekelijks en sommige plaatsen af en toe een bericht. Meta, het bedrijf achter Instagram, raadt bedrijven aan om minstens 3 keer per week te posten. Dit hoeven overigens niet 3 berichten te zijn: ook stories tellen mee. Het is in ieder geval belangrijk dat je regelmatig te vinden bent in de tijdlijn van je volgers en dat nieuwe profiel bezoekers kunnen zien dat je account actief is. Het opstellen van een contentkalender kan een uitkomst zijn als je het lastig vindt om het overzicht te behouden. In een contentkalender kun je je posts vooruit plannen en al je content bij elkaar houden. Goed om te weten: op Instagram kun je je posts via de Meta Business Suite maar liefst een maand vooruit plannen. Als je er even goed voor gaat zitten kun je dus een hoop tijd besparen. Handig, toch? 🙌
Om te onthouden!
Ik kan me goed voorstellen dat al deze tips nogal overweldigend kunnen overkomen. Daarom is mijn belangrijkste tip: maak een plan! Denk je visuele strategie goed uit. Zo breng je precies in kaart wat je nog nodig hebt: foto’s in een nieuwe stijl, meer video’s of betere templates. Het vooruit plannen van je content in een contentkalender helpt je daar enorm bij. Zo heb jij binnen no-time een professionele feed opgebouwd waarin jouw visuele storytelling goed naar voren komt. En kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Als social media expert kan ik jou helpen bij je complete contentmarketing! Liever alleen je fotografie of advertentiestrategie uitbesteden? Ook dat kan bij Afdeling Online.
Meer weten?
We helpen je graag bij vragen over visuele storytelling. Neem contact op.