Til jouw content naar een hoger niveau met deze social media formats
Social media is een van de krachtigste marketinginstrumenten die er bestaan. Het is een geweldige manier om je doelgroep te bereiken en bekendheid te creëren. Omdat social media nog steeds groeit, is het belangrijk om dit medium effectief in te zetten. Maar hoe doe je dat precies? In deze blog leg ik je uit hoe je social media formats kunt gebruiken en hoe je deze het beste voor jouw bedrijf of organisatie inzet. 📲
Wat zijn social media formats?
Het maken van content op social media is cruciaal als je de juiste doelgroep wilt bereiken en je merkbekendheid wilt vergroten. Om social media effectief te gebruiken, is het verstandig om verschillende social media formats in te zetten. Dit zijn verschillende presentatiestijlen die je kunt gebruiken om je boodschap over te brengen, betrokkenheid te creëren en interactie te stimuleren. Deze formats kunnen variëren van tekstberichten tot afbeeldingen en video’s
5 redenen waarom formats zo belangrijk zijn
Het gebruik van formats wordt steeds belangrijker. Als bedrijf wil je met jouw content opvallen tussen de groeiende concurrentie. Ik zet graag de belangrijkste redenen op een rijtje waarom formats je daarbij kunnen helpen:
- Vergroten van betrokkenheid: Formats hebben de kracht om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten. Door interessante en relevante inhoud te delen, trek je de aandacht van de gebruikers. Dit kan leiden tot meer interactie in de zin van likes, reacties en shares.
- Naamsbekendheid vergroten: Door regelmatig waardevolle content te delen, kun je je naamsbekendheid vergroten. Consistent posten op social media zorgt ervoor dat jouw bedrijf top-of-mind blijft bij je doelgroep. Dit kan ook zorgen voor meer verkeer naar je website.
- Opbouwen van loyaal publiek: Het gebruik van verschillende formats helpt je om een loyale gemeenschap van volgers op te bouwen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf.
- Inzicht in publieksvoorkeuren: Door te experimenteren met verschillende formats krijg je inzicht in de voorkeuren van je doelgroep. Observeer welke soorten inhoud, afbeeldingen en video’s goed werken en pas je social content hierop aan. Onze content marketing specialisten kunnen je hier ook in adviseren.
- Conversies stimuleren: Effectieve formats kunnen bijdragen aan het stimuleren van conversies. Goed doordachte online media content kan het aankoopproces op een positieve manier beïnvloeden.
Zo start je ermee!
Als je formats wil gaan inzetten, is het verstandig templates te ontwikkelen. Dit zijn vaste sjablonen waarin je tekst of afbeeldingen kunt zetten. Dankzij templates kun je eenvoudig en snel consistente en passende content creëren. Hiermee zorg je voor een herkenbare en professionele uitstraling van je content op social media. Je kunt je template helemaal inrichten zoals je zelf wilt. Gebruik je huisstijl en voeg je logo toe zodat mensen direct weten om welk bedrijf het gaat. Is social media een belangrijk onderdeel voor je bedrijf? Zorg dan dat je de templates in verschillende formaten maakt, zodat je content geplaatst kan worden op zowel jouw feed als in stories.
Stel een contentplan op voor jouw social media
Social media is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven. Daarom heb je misschien de neiging om veel te posten. Het is echter belangrijk om een goed plan uit te denken om jouw bedrijf consistent te presenteren. Willekeurig posten betekent dat je geen rekening houdt met de optimale dagen en tijden, wat wel belangrijk kan zijn. Een contentplan voor social media helpt je om balans te houden in het type content dat je deelt, zorgt voor meer engagement en maakt het gemakkelijker voor je collega’s. Een echte win-winsituatie dus!
Wist je dat wij een handig contentkalender template hebben? Download ‘m gratis op onze website!
Het gebruik van thema’s in jouw social media strategie
Zoals al eerder benoemd, is structuur in je posts belangrijk. Maar hoe zorg je voor structuur? Dit kan op verschillende manieren. Kies bijvoorbeeld thema’s en rubrieken in je contentplan. Onderzoek welke thema’s relevant zijn voor je bedrijf en interessant zijn om over te posten. Plan deze thema’s bijvoorbeeld één keer per week in. Zo zorg je voor afwisseling in het soort posts, maar zorg je ook voor een sterke social media strategie. Naast inhoudelijke thema’s zijn er ook andere categorieën die je kunt gebruiken voor je social media content, zoals actuele gelegenheden of belangrijke updates vanuit je bedrijf. Beschrijf duidelijk in je social media contentplan hoe vaak welke categorie aan bod komt en zorg voor afwisseling.
Rubrieken: hoe ga je te werk?
We hebben het al gehad over het gebruiken van thema’s. Deze thema’s kun je gebruiken in de vorm van rubrieken. Met een terugkerende social rubriek zorg je voor herkenbaarheid en structuur. Ook is de kans groter dat volgers terugkeren als ze jouw content interessant vinden. Maar hoe weet je nu welke formats goed passen bij jouw bedrijf? Het belangrijkste is dat je rubrieken aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen. Wat wil je (potentiële) klanten vertellen? Op basis hiervan maak je rubrieken die voor jou van toepassing zijn. Maak de rubrieken ook visueel aantrekkelijk. Ontwikkel bijvoorbeeld een template voor iedere rubriek die je gebruikt.
Meer weten over visuele content? Mijn collega Maud schreef al eerder een blog over visuele storytelling op Instagram. Wellicht ook interessant voor jou! 😉
5 rubrieken die je kunt inzetten voor jouw social media kanalen
Wat voor rubriek werkt, is voor elk bedrijf anders. Hier zijn 5 rubrieken die je zou kunnen gebruiken:
- Gebruik quotes: Quotes blijven hangen. Gebruik quotes om mensen te inspireren of informeren. Laat een medewerker of klant aan het woord en licht een bepaald onderwerp uit.
- Succesverhalen: Een succesverhaal is gedenkwaardig, herkenbaar en inspirerend. Ze raken vaak een emotie en geven motivatie om een bepaalde actie te ondernemen.
- Feiten en weetjes: Wist je dat feitjes en weetjes een goede manier zijn om mensen te informeren? Je kunt deze rubriek ook interactief maken op je social media kanalen. Vraag bijvoorbeeld je volgers of een bepaalde stelling waar of niet waar is en laat hen stemmen in een poll.
- Geef een kijkje achter de schermen: Laat mensen zien wat er binnen jouw organisatie speelt. Zo krijgen ze een goed beeld van wie je bent, maar ook van de cultuur binnen de organisatie. Je kunt deze rubriek breed inzetten. Laat bijvoorbeeld zien hoe je een product maakt of hoe je bepaalde onderwerpen aanpakt. Mensen houden ervan dingen te zien die ze normaal gesproken niet snel zouden meekrijgen.
- User generated content: Door de gebruiker gemaakte content wordt steeds populairder. Speel in op deze groeiende populariteit. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een ‘take over’.
Zelf aan de slag!
We weten dat social media een krachtig platform is dat je als bedrijf kan gebruiken om in contact te komen met je doelgroep. Door gebruik te maken van verschillende social media formats kun je je boodschap op een aantrekkelijke en effectieve manier overbrengen. Het inzetten van rubrieken helpt je om structuur aan te brengen in je contentstrategie en de betrokkenheid van volgers te vergroten. Ontwikkel templates om consistentie en professionaliteit te waarborgen. Door zorgvuldig te plannen en te testen met verschillende formats, krijg je inzicht in wat niet én wat wel werkt voor jouw doelgroep. Met de juiste aanpak til je jouw social media naar een hoger niveau. 🚀
Liever jouw social media content uitbesteden aan een ervaren content marketing bureau? Ook dat kan! Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking. ☕
Meer weten?
Ik help je graag bij vragen over social media formats. Neem contact met me op.