Skip to main content

Aan de slag met Responsive Search Ads: best practices

responsive-search-ads

Als je online marketeer bent, weet je hoe belangrijk het is om jouw boodschap aan te laten slaan bij je doelgroep. Eén manier om dat te doen is door Responsive Search Ads (oftewel responsieve zoekadvertenties) te gebruiken. Deze responsieve advertenties zijn een type advertentie dat de inhoud van de advertentie automatisch aanpast op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. In deze blog leggen we uit wat Responsive Search Ads zijn en hoe je ze kunt maken. Ook bespreken we enkele tips en best practices die je op weg helpen bij het maken van deze krachtige, dynamische advertenties.

Wat is een Responsive Search Ad?

Responsive Search Ads zijn sinds juli 2022 het primaire Search Ad type binnen Google Ads. Deze advertenties zijn ontworpen om verschillende varianten te kunnen tonen aan gebruikers. Dit is gebaseerd op twee dingen: de zoekopdracht van de gebruiker én welke varianten in het verleden goed hebben gepresteerd. Omdat er verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen worden getest, kunnen marketeers hun campagnes optimaliseren voor betere resultaten. Deze advertenties kunnen zowel op desktop als op mobiele apparaten worden getoond, waardoor ze zeer veelzijdig zijn. Het belangrijkste voordeel van het gebruik van Responsieve Search Ads is hoe de advertenties dynamisch zijn. Door dit voordeel kun je met maar één advertentie toch variatie hebben.

responsive-search-ads

Hoe maak je Responsive Search Ads?

Het maken van een Responsive Search Ad is relatief eenvoudig. Om te beginnen druk je, binnen de bestaande Adgroup in het advertentieoverzicht, op de blauwe plus knop. Vervolgens schrijf je 5-15 koppen en 2-4 beschrijvingen voor je advertentie – deze moeten keywords bevatten die ook zijn opgenomen in de Adgroup waar je de advertentie maakt. Zo sluiten ze beter aan bij de zoekopdrachten van gebruikers. De koppen en beschrijvingen kunnen vastgezet worden op een specifieke positie als je het belangrijk vind om bepaalde informatie altijd te tonen. Verder is het belangrijk om de URL en het weergave pad in te vullen. Dit wil je écht niet vergeten. Tenslotte kun je extra items toevoegen aan de advertentie zoals sitelinks, highlights, afbeeldingen en zelfs een bedrijfslogo.

De voordelen van Responsive Search Ads

De voordelen van het gebruik van Responsive Search Ads zijn talrijk. Ten eerste stellen ze je in staat om koppen en beschrijvingen af te stemmen op de locaties waar je klanten vaak komen of geïnteresseerd in zijn. Dit betekent relevantere advertenties voor gebruikers én betere prestatiecijfers voor je campagnes. Bovendien bieden ze je een gemakkelijke manier om het bereik van je advertenties te vergroten. Dit komt doordat de meest relevante koppen en beschrijvingen getoond worden. Hiervoor hoef je niet meerdere advertenties te maken – wat een hoop tijd en moeite bespaart. En tenslotte, omdat Responsive Search Ads flexibel worden aangepast aan de breedte van het apparaat, kan je boodschap nog meer potentiële klanten bereiken!

responsive-search-ads

Wat zijn enkele best practices voor het maken van Responsive Search Ads?

Bij het maken van Responsive Search Ads zijn er verschillende best practices die we adviseren om succes te garanderen. Ik zet graag de Google responsive search ads best practices voor je op een rijtje:

  • Genoeg relevante zoekwoorden
    Zorg ervoor dat de koppen en beschrijvingen genoeg relevante zoekwoorden bevatten. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is toch het vermelden waard. Als gebruikers immers geen woorden zien die bij hun zoekopdrachten horen, zullen ze minder snel op de advertentie klikken.
  • Gebruik call-to-actions
    Behalve het gebruik van zoekwoorden is het ook belangrijk om een call-to-action te gebruiken in zowel de koppen als de beschrijvingen. Met een call-to-action wil je gebruikers overhalen een specifieke handeling te verrichten en naar je website te sturen. Denk dus goed na over wat je wil dat gebruikers doen als ze op je advertentie klikken.
  • Maak slim gebruik van de pin functie
    Als je een kop of beschrijving pint (vastzet) binnen een advertentie dan blijft dit onderdeel altijd op de positie waar je het pint. Hiermee kan je belangrijke informatie makkelijk uitlichten. Het is wel belangrijk om meerdere onderdelen op dezelfde plek te pinnen zodat er wel ruimte is voor variatie tussen de advertenties.
  • Regelmatig verfijnen en optimaliseren
    Als er eenmaal een eerste versie is gemaakt, is het belangrijk om de prestaties ervan na verloop van tijd te blijven beoordelen en verfijnen. Dit kan betekenen dat koppen of beschrijvingen worden bijgesteld of helemaal worden herzien. Hoe dan ook is het slim om regelmatig de advertenties te controleren en optimaliseren als je de prestaties van je Responsive Search Ads wil maximaliseren.

Wat moet je vermijden bij het maken van Responsive Search Ads?

Er zijn een aantal belangrijke dingen die je moet vermijden bij het maken van Responsive Search Ads, zoals: 

1) Overlaad gebruikers niet met te veel verschillende informatie
Hoewel te veel tekst in een advertentie niet per se slecht is, kan het gebruikers overweldigen. Probeer onderwerpen gescheiden te houden en als een advertentie te breed wordt, overweeg dan om hier een nieuwe advertentie voor te maken.

2) Pin niet te veel onnodig
Het gebruik van pinnen kan  je advertentie duidelijker maken maar doe dit met mate. Als je te veel vastzet kunnen er namelijk te weinig variaties gemaakt worden. Dit gaat het idee van de Responsive Search Ads tegen. 

3) Verwaarloos andere onderdelen niet
Aantrekkelijke visuals en uitgebreidere informatie spelen een grote rol bij het bepalen of gebruikers doorklikken op jouw advertentie. Onderschat daarom nooit het belang van het toevoegen van afbeeldingen, sitelinks, highlights, etc.

Belangrijk om te onthouden!

Kortom: het maken van effectieve Responsive Search Ads hoeft niet moeilijk te zijn. Door gebruik te maken van zoekwoorden en teksten die aansluiten bij je doelgroep is het mogelijk om duidelijke en aansprekende advertenties te maken die een groter publiek kunnen bereiken dan oudere Search Ad formaten. Hiermee zul je betere resultaten zien en het is dus ook zeker waard om te upgraden naar Responsive Search Ads (mocht je dit nog niet gedaan hebben). Al met al is het altijd belangrijk om je te verdiepen in de nieuwste advertentietechnieken om zo voor te blijven op de concurrentie.