Skip to main content

Verscherpte user-privacyregels per maart 2024: alles over Consent Mode v2

Mathijs

Online marketeer

In onze digitale wereld, waar privacy en gebruikerservaring centraal staan, wordt het beheren van cookievoorkeuren en het waarborgen van gebruikers privacy steeds belangrijker. De Digital Markets Act (DMA) van de Europese Economische Ruimte (EER) beoogt strengere user-privacyregels vanwege de groeiende zorgen over het verzamelen en delen van persoonlijke data. Google introduceerde daarom Consent Mode v2 in november 2023 als verplichte update vanaf maart 2024. Het is essentieel om deze update uit te voeren voor het behoud van toegang tot Google’s (advertentie)diensten.

Benieuwd naar wat Consent Mode v2 inhoudt, wat dit voor jouw organisatie betekent en hoe je dit implementeert? Lees dan snel verder of kijk onze webinar terug!

Kijk onze webinar terug >

Wat is Consent Mode v2?

First things first, wat is Consent Mode v2 eigenlijk? Consent Mode v2 is een oplossing van Google die ervoor zorgt dat de cookievoorkeuren (consent voorkeuren) van de gebruiker worden doorgegeven aan de pixels van Google en eventueel andere partijen. Hierdoor weten de pixels van Google direct welke data ze wel en niet mogen delen zodra de benodigde toestemming is gegeven.

Je kunt ervoor kiezen om de nieuwe update te implementeren volgens een basisversie en een geavanceerde versie. Bij de basisversie zal Google helemaal geen persoonlijke data verkrijgen als gebruikers hiervoor geen toestemming geven. Bij de geavanceerde versie stuurt Google als het ware ‘anonieme pings’ (signalen) naar andere Google-diensten en zegt “Deze gebruiker wil niet worden gemeten, onthoud dat, maar we zijn wel benieuwd naar zijn of haar activiteiten”. Op basis van deze gegevens kan met behulp van AI een nauwkeurige schatting worden gemaakt van het aantal conversies dat door deze gebruikers is gegenereerd. Met deze data krijg je beter inzicht in de werkelijke resultaten van je Google-campagnes.

Binnen Google Tag Manager kan een technisch web analist aangeven welke tags welke gegevens mogen verzamelen op basis van cookievoorkeuren. Dit doen ze op dit moment al met behulp van parameters:

  • Ad_storage: Maakt opslag mogelijk met betrekking tot advertenties, zoals advertentiecookies.
  • Analytics_storage: Maakt opslag mogelijk met betrekking tot analyses, bijvoorbeeld bezoekduur.
  • Functionality_storage: Maakt opslag mogelijk ter ondersteuning van de functionaliteit van de website of app, zoals taalinstellingen.
  • Personalization_storage: Maakt opslag mogelijk die verband houdt met personalisatie, bijvoorbeeld videoaanbevelingen.
  • Security_storage: Maakt opslag mogelijk die verband houdt met beveiliging, zoals authenticatiefuncties, fraudepreventie en andere gebruikersbescherming.

Met de update van Consent Mode basic naar Consent Mode v2 komen er nog twee parameters bij, namelijk: Ad_user_data en Ad_personalization. Hierover vertellen we je later meer.

Wat verandert er vanaf maart 2024?

Maar wat gaat er dan veranderen? Vanaf maart 2024 wordt de Digital Markets Act (DMA) gehandhaafd. Deze wetgeving legt verschillende verplichtingen op aan grote spelers zoals Google, die als ‘gatekeepers’ worden aangeduid. Een van de belangrijkste veranderingen is dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming (cookie consent) nu bij die ‘gatekeepers’ ligt. Kortom, deze wet geeft aan dat grote bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor:

  • Het verkrijgen van gebruikerstoestemming voordat ze hun belangrijkste advertentiediensten mogen aanbieden.
  • Het delen van persoonsgegevens met andere diensten of partijen.

Met de introductie van de DMA breidt Google hun bestaande Consent Mode-applicatie verder uit naar Consent Mode v2.

Waarom heb ik Consent Mode v2 nodig?

Door de DMA-wetgeving en de voortdurende ontwikkelingen in de privacywetgeving wordt het vrijwel verplicht om Consent Mode v2 te implementeren. Als je afwacht, loop je het risico dat je vanaf maart 2024 Google’s advertentiediensten niet meer naar behoren kunt gebruiken. Denk aan:

  • Beperkte advertentiemogelijkheden
  • Minder data voor rapportages
  • Geen doelgroep- en remarketinglijsten opbouwen
  • Mediabudget minder effectief inzetten

Het implementeren van Consent Mode v2 wordt dus min of meer verplicht als je Google Ads, Google Analytics 4 en andere (advertentie)diensten van Google wilt blijven gebruiken. Het is dus erg belangrijk om dit op tijd te implementeren. Hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan nog even verder 🙂

De verschillen tussen Consent Mode v1 (basic) en Consent Mode v2

In tegenstelling tot de vorige versie vereist Consent Mode v2 expliciete toestemming van de gebruiker voor cookies en gegevensgebruik, vooral voor gepersonaliseerde advertenties en analyses. Deze upgrade sluit aan bij strengere privacynormen en -regelgeving. Het heeft tot doel ervoor te zorgen dat gegevens worden verwerkt op een manier die gebruikerskeuzes en wettelijke vereisten respecteert, vooral binnen de Europese Economische Ruimte (EER). De belangrijkste verbetering in de geüpgradede versie is het inschakelen van twee extra toestemmingsstatussen met betrekking tot adverteren: Ad_user_data en Ad_personalization.

  • Ad_user_data: Geeft aan of de gebruiker instemt met Google’s advertentiedoeleinden en dat conversiedata gedeeld mag worden met de advertentiediensten van Google.
  • Ad_personalization: Regelt het gebruik van gegevens voor advertentiepersonalisatie (bijvoorbeeld voor remarketing).

Bron: Google

Hoe helpt Consent Mode v2 de adverteerder?

Voorheen had een websitebezoeker eigenlijk maar twee opties: opt-in of opt-out. Met de komst van Consent Mode v2 kunnen adverteerders een significant deel van deze ‘verloren’ data terugwinnen op een manier die in overeenstemming is met de privacy, door middel van gebundelde en geanonimiseerde gegevensrapporten. Dit noemen we de geavanceerde Consent Mode v2 implementatie.

Hoewel individuele data van weigeraars niet beschikbaar is, biedt de gebundelde data nog steeds waardevolle inzichten om campagnes te optimaliseren. Door gebruik te maken van Google’s geavanceerde Consent Mode v2, waarbij toezeggingen van gebruikers worden benut, wordt AI ingezet om het gedrag van weigeraars te voorspellen. Dit gebeurt op basis van geanonimiseerde gegevensrapporten die zijn samengesteld uit de informatie van degenen die wél toestemming hebben gegeven. De weigeraar deelt nog steeds geen persoonsgegevens, maar dankzij de beschikbare technische gegevens kan het systeem toch vrij nauwkeurige voorspellingen doen over het gedrag van deze groep. Het upgraden naar Consent Mode v2 is daarbij essentieel om deze geavanceerde functionaliteit te benutten en zo de effectiviteit van campagnes verder te verbeteren.

Bron: Cookie Information

Hoe zorg ik ervoor dat ik klaar ben voor Consent Mode v2?

Google raadt aan een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) te gebruiken, met name vanwege de snelle veranderingen in privacyregels wereldwijd. Deze gecertificeerde partners waarborgen naleving van deze regels en het Google-framework. Het gebruik van zelfgemaakte cookiewalls voldoet vaak niet aan deze garanties, wat problemen kan veroorzaken, zoals de recente verplichting van Consent Mode v2. Desondanks is het mogelijk om handmatig Consent Mode v2 door een ontwikkelaar te laten implementeren in je eigen cookiewall. Het is echter belangrijk te beseffen dat dit niet de voorkeur heeft vanwege de complexiteit en het risico op mogelijke problemen bij handmatige implementatie. Het wordt aanbevolen te overwegen of je huidige CMP kan upgraden naar Consent Mode v2 of dat het verstandiger is over te stappen naar een andere CMP die deze functionaliteit ondersteunt. Als gevolg zul je de inrichting van Google Tag Manager ook moeten updaten. Natuurlijk helpen wij je hier graag bij. 

Veelgestelde vragen over Consent Mode v2

Al die technische termen kunnen gaan duizelen. Geen zorgen! Hier zijn veelgestelde vragen om je op weg te helpen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact op!

Heb ik nu geen cookiewall meer nodig?

Nee, integendeel. Om Consent Mode v2 te kunnen gebruiken, moet je een cookiebanner geïnstalleerd hebben. Dit betekent dat je een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) moet hebben of krijgen die in overeenstemming is met de standaard van Google en met de GDPR en de e-privacyrichtlijn. Consent Mode v2 ‘draait’ namelijk via het CMP, wat betekent dat het signalen ontvangt of een gebruiker al dan niet toestemming heeft gegeven via de cookiewall.

Wat gebeurt er als Consent Mode v2 niet implementeer?

Zonder Consent Mode v2 wordt er geen data verzameld van gebruikers uit de Europese Economische Zone voor advertentiedoeleinden. Dit betekent dat Google Ads, Google Analytics 4 en Google Display & Video 360 niet meer naar behoren functioneren. Conversiemetingen, rapportages, doelgroeplijsten en remarketing worden vrijwel nutteloos, waardoor je campagnes draaien op beperkte data en je mediabudget minder effectief wordt besteed. En dat wil je natuurlijk niet.

Wat is de snelste manier om Consent Mode v2 te implementeren?

De snelste manier is het gebruik van een door Google gecertificeerde CMP-partner’s cookiewall. Google biedt een handig overzicht van CMP-partners. Vraag je webbouwer of marketingpartner om hulp, en natuurlijk staan wij ook voor je klaar!

Mag ik volgens de AVG gebruikmaken van AI om het gedrag van weigeraars te voorspellen? En is dit ethisch verantwoord?

Ja, momenteel is het gebruik van AI voor het voorspellen van het gedrag van weigeraars niet in strijd met de AVG. Echter, het wordt beschouwd als een ethische kwestie waarbij het aan jou als bedrijf is om te beslissen of je dit als een nette praktijk beschouwt. Het nemen van deze ethische beslissing kan aanzienlijke invloed hebben op je campagnesultaten en concurrentiepositie, dus het is belangrijk om je keuze zorgvuldig af te wegen. Wil je hier samen over sparren? Dat kan natuurlijk ook!

Samenvattend

Met strengere user-privacyregels per maart 2024 staat Consent Mode v2 voor de deur als een cruciale update van Google. Deze upgrade is niet alleen noodzakelijk vanwege wettelijke eisen, maar ook om verloren data op een privacy-compatibele wijze te behouden. Voor een soepele overgang beveelt Google het gebruik van een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) aan.

We begrijpen dat het ingewikkelde kost is. Daarom staan we voor je klaar om je te ondersteunen bij vragen, implementatie en de overgang naar Consent Mode v2. Wil je meer verdieping? Kijk onze webinar hieronder terug of neem contact op voor meer info. 📞

Kijk onze webinar terug! 💻

Meer weten over Google Consent Mode v2?
Kijk onze webinar van vrijdag 23 februari terug! 👇

Meer weten?

Ik help je graag bij al je vragen over Consent Mode v2. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Mathijs