Skip to main content

De 3 principes voor het schrijven van GEO-proof teksten

Tanneke

Copywriter & content marketeer

Hoe verschijn je in Google AI Overviews? En hoe zorg je dat ChatGPT of Perplexity nou juist jóúw content als bron gebruiken? Het antwoord: maak je teksten GEO-proof. Uh, wat? GEO staat voor Generative Engine Optimization: de manier om je teksten zo te optimaliseren dat AI-taalmodellen zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity ze herkennen, begrijpen én opnemen in hun antwoorden. Zelf aan de slag? Ik laat je de 3 belangrijkste principes zien voor het schrijven van GEO-teksten. 

Wat is GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization. Je kunt het zien als het nieuwe zusje van SEO. Het verschil? SEO richt zich op vindbaarheid in traditionele zoekmachines, terwijl GEO draait om zichtbaarheid binnen generatieve AI-modellen zoals ChatGPT, Gemini, Claude en Perplexity.

Die AI-modellen hebben ons zoekgedrag de afgelopen jaren flink veranderd. Waar je ‘vroeger’ in Google een lijst met websites kreeg (het liefst met jouw site bovenaan natuurlijk 😉), zie je nu steeds vaker een AI Overview: een kant-en-klaar antwoord dat Google genereert op basis van meerdere bronnen. Hetzelfde gebeurt bij ChatGPT of Perplexity: je stelt een vraag en AI formuleert een antwoord op basis van meerdere bronnen. Met Generative Engine Optimization (GEO) zorg je ervoor dat jouw website getoond wordt als een van die bronnen. En natuurlijk dat jouw kennis en expertise wordt opgepikt, verwerkt en terugkomt in het AI-gegenereerde antwoord.

AI overview: wat betekent bikepacking?

Wat is het verschil tussen SEO- en GEO-content

  • Bij traditionele SEO draait het vooral om relevante keywords en linkbuilding om hoger te scoren in de rankings. Helpful content* werd daarbij steeds belangrijker, zeker sinds Google’s Helpful Content Update.
  • Bij GEO is helpful content* niet langer een ‘nice to have’, maar een absolute basisvoorwaarde. Natuurlijk blijven keywords belangrijk om de kern van je dienst of product te raken. Maar om opgepikt te worden door AI-modellen, moet je zorgen voor waardevolle, onderscheidende en toegankelijke content. 

*Helpful content betekent dat je vragen écht beantwoordt, problemen oplost en duidelijke en complete informatie geeft. Geen oppervlakkige stukjes, maar inhoud die waarde toevoegt en laat zien dat jij de expert bent. Wees zo uitgebreid mogelijk en laat geen één relevant topic onderbelicht. Ook belangrijk: dertien-in-een-dozijn-content werkt niet (meer). AI-modellen hebben keuze genoeg. Jij valt op met authentieke, onderscheidende en waardevolle content. Dat scoort. Schrijf daarom altijd vanuit je eigen kennis en expertise en verwerk jouw USP’s. 

Oh, en beperk je niet alleen tot content op je eigen website. Laat op allerlei kanalen blijken dat jij dé expert bent. Die omni-channel-aanpak is belangrijker dan ooit. Zeker in dit zero-click-tijdperk.

De 3 principes voor GEO-proof teksten

Om je op weg te helpen, heb ik deze GEO-driehoek gemaakt. En nee, dan bedoel ik niet de geo-driehoek van je middelbareschooltijd. 📐 Deze GEO-driehoek is anders. Hij beschrijft de 3 belangrijkste principes voor het schrijven van GEO-proof teksten. Doe er je voordeel mee! 

GEO-driehoek | Afdeling Online

Meer over de 3 principes 👇

1 | Diepgang & context

Generative engines hebben een hekel aan oppervlakkigheid. Ze willen diepgang! Als je die diepgang niet geeft, word je gewoon genegeerd. Geghost. Ja, AI-modellen zijn best hard to get. Een paar tips om je content meer diepgang en context mee te geven: 

  • Behandel álle topics die relevant zijn.
  • Beantwoord alle relevante FAQ’s. 
  • Geef ook antwoord op de vraag achter de vraag.
  • Ondersteun je teksten met data, cijfers en onderzoeken.
  • Geef voorbeelden, casestudies, stappenplannen, etc. 
  • Benadruk jouw USP’s en schrijf unieke content. 
  • Gebruik ook andere contentvormen zoals video’s en whitepapers. 
  • Achterhaal de pijnpunten en behoeften van je doelgroep met de 360º-analyse:
    • Questions: welke vragen leven er onder je doelgroep?
    • Problems: tegen welke problemen loopt je doelgroep aan?
    • Alternatives: welke mogelijke alternatieve oplossingen heeft je doelgroep voor het probleem?
    • Frustrations: wat haalt het bloed onder de nagels vandaan bij je doelgroep?
    • Fears: welke angsten heeft je doelgroep?
    • Concerns: waar ligt je doelgroep ‘s nachts wakker van?
    • Goals: wat wil jouw doelgroep bereiken?
    • Myths: welke mythes zijn er die ontkracht moeten worden?
    • Interests: waarin is jouw doelgroep geïnteresseerd?
    • Misunderstandings: welke misverstanden leven er onder je doelgroep?

2 | Autoriteit & betrouwbaarheid

GEO is (net als traditionele SEO) lange-ademwerk. Het kost jaren en jaren om écht de autoriteit te worden in jouw vakgebied. Je moet actief werken aan je online betrouwbaarheid. Hoe? Een paar tips: 

  • Schrijf unieke teksten, geen dertien-in-een-dozijn-content. 
  • Werk samen met experts die al bekend zijn in je vakgebied.  
  • Houd je content continu up-to-date en volledig. 
  • Wees zichtbaar op allerlei kanalen (omni-channel-aanpak). 
  • Schrijf volgens E-E-A-T-model van Google:
    • Experience: laat zien dat je ervaring hebt met het onderwerp waar je over schrijft. Nog beter: laat iemand anders zijn/haar ervaring delen. Deel daarnaast authentieke voorbeelden en eigen adviezen of inzichten.  
    • Expertise: schrijf vanuit jouw kennis en vakmanschap. Onderbouw je verhaal met feiten, onderzoeken, cases en cijfers of betrek bijvoorbeeld een gerenommeerde expert. Of deel je kennis met een vakwebsite. 
    • Authority: bouw je merk en reputatie op. Laat zien dat anderen naar jou verwijzen, bijvoorbeeld via gastblogs, interviews of citaten. Hoe vaker je als bron wordt genoemd, hoe sneller AI-modellen je content vertrouwen.
    • Trustworthiness: zorg voor transparantie. Vermeld auteurs, bronnen en eventuele samenwerkingen. En ook érg belangrijk: zorg dat je content up-to-date en foutloos is.

3 | Structuur & leesbaarheid

Fijne, leesbare teksten zijn belangrijker dan ooit. Waarom? AI-modellen zijn getraind om vragen en antwoorden in gespreksvorm te verwerken. Hoe natuurlijker en duidelijker je schrijft, hoe groter de kans is dat AI jouw content begrijpt en citeert. Schrijf dus gewoon alsof je met iemand in gesprek bent. Wees duidelijk, vriendelijk en breng structuur aan in je verhaal. Daarmee kom je ook nog eens betrouwbaarder over! Paar tips: 

  • Schrijf op B1-taalniveau: daarmee bereik je 80% van Nederland.
  • Vermijd ingewikkelde woorden en kom snel to the point. 
  • Verwerk veelgestelde vragen en geef duidelijk antwoord. 
  • Maak je teksten scanbaar, onder andere door middel van: 
    • tussenkoppen
    • bullets 
    • korte alinea’s
    • hyperlinks 
    • afbeeldingen
    • video’s 
    • grafieken
    • infographics 
    • animaties
    • etc.

En wanneer zie ik dan resultaat?

Helaas: er bestaat geen vast recept om opgepikt te worden door AI-modellen. Het kost nu eenmaal tijd om dé autoriteit te worden in jouw vakgebied. Blijf dus consequent investeren: schrijf veel relevante content, duik steeds dieper in je onderwerpen en kijk ook verder dan alleen tekst. Uiteindelijk pluk jij daar de vruchten van.

Hulp nodig bij GEO-teksten schrijven?

Wil je nog meer weten over het schrijven van GEO-teksten? Of wil je een GEO-tekst laten schrijven door mij of een van onze andere copywriters? Stuur me dan gerust een berichtje!

Meer weten?

Ik help je graag bij het schrijven van GEO-teksten. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Tanneke