Skip to main content

Content marketing ideeën: onze tips voor theaters

Saskia

Content marketeer

Heb je weleens gehoord van de uitspraak ‘content is key’? Daarmee bedoelen we dat goede content ontzettend belangrijk is om bijvoorbeeld volgers of klanten aan je te binden. In contentmarketing draait alles om content: een begrip waarmee simpelweg ‘inhoud’ bedoeld wordt. Van inspirerende posts op de socials tot uitgebreide nieuwsbrieven of informatieve blogs op je website: ook voor theaters is contentmarketing een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie. Het is een manier om in je cultuurmarketing een loyaal publiek op te bouwen, dat je organisatie herkent, kent en graag wil bezoeken. 

Wil jij met kop en schouders boven je concurrentie uitsteken? Dan is het voor je theatermarketing van cruciaal belang dat je de contentstrategie goed op orde hebt, je een contentplan hebt en creatieve content ontwikkelt die verrast, inspireert en past bij jouw culturele organisatie. In dit artikel zetten we verschillende content ideeën voor social media voor je op een rijtje. 💡

Aan de slag met contentmarketing

Wil jij aan de slag met contentmarketing en wil je het grondig aanpakken? Niet meer af en toe willekeurige social media posts, snel nog even tussendoor voor die voorstelling van vanavond die nog niet is uitverkocht, maar contentmarketing gebaseerd op een strategie, een goede planning en knallende inhoud? Denk dan voor je van start gaat goed na over de visie van je organisatie, je doelgroep(en) en de boodschap die je wilt overbrengen. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Doorloop ons stappenplan voor een goede social media strategie en breng jouw content marketing naar een hoger niveau! 🚀

Tip: ken je concurrentie

Wanneer je aan de slag gaat met social marketing, is het belangrijk om eens goed om je heen te kijken. Wat doen andere theaters in jouw omgeving? Welke kanalen zetten ze in, hoe ziet de website eruit, welke informatie delen ze in hun nieuwsbrieven? En maken ze gebruik van rubrieken op social media? Haal inspiratie uit wat zij doen om te bepalen wat zou kunnen werken voor jouw theater. Geef er natuurlijk wel je eigen draai aan, zodat de content die je ontwikkelt uniek is en helemaal past bij jouw organisatie. 🎭

Tijd voor content

Eindelijk! Nu je goed hebt nagedacht over je strategie en eens goed om je heen hebt gekeken, is het tijd om aan de slag te gaan met je content. Wil je het jezelf een klein beetje makkelijker maken? Werk dan met rubrieken. Het gebruik van wekelijks of maandelijks terugkerende rubrieken heeft allerlei voordelen: het is herkenbare content die vaak meer interactie oproept dan losse berichten, met een vast postmoment waardoor je nooit om content verlegen zit. Mijn collega Renée zette de beste tips voor werken met formats voor je op een rij in haar blog.

6 content ideeën voor theaters

Wil jij aan de slag met content marketing voor jouw theater? Dan is het tijd om die content kalender te vullen! De volgende ideeën doen het altijd goed als social media content, op de website en in nieuwsbrieven voor theaters. Doe er je voordeel mee en breng jouw content naar een hoger niveau. 🙌

Blogs en recensies
Het bezoeken van een voorstelling kan soms spannend zijn, of een flinke uitgave. Wil je mensen stimuleren om een voorstelling te gaan zien? Dan kan een uitgebreide recensie op je website of in de nieuwsbrief mensen over de drempel helpen. Ook een interview met die ene bekende cabaretier of die zanger uit de talentenjacht van tv die binnenkort in je theater staat, doen het altijd goed. Of maak het persoonlijk: laat een van je collega’s de voorstelling tippen waar hij of zij het meest naar uitkijkt dit seizoen. Zo’n aanbeveling werkt vaak beter dan een 5-sterrenrecensie in een landelijke krant. Dit werkt goed op de voorstellingspagina, maar is ook heel leuk als terugkerende social rubriek.

Achter de schermen
Een blik achter de schermen van het theater, wie wil dat nu niet? Hoe zien de kleedkamers eruit, wat zie je wanneer je vanaf het podium de zaal in kijkt en hoe werken die enorme gordijnen die aan het begin van de voorstelling open schuiven? Speel in op de nieuwsgierigheid van je bezoeker en licht een tipje van de sluier op van de magie van het theater. Wil je het interactief maken? Maak een dag lang stories op je social media kanalen, waarbij je bezoekers uitnodigt hun vragen in te sturen via een sticker. Welke plek in het theater hebben zij altijd al eens willen zien? Succes gegarandeerd! ✅

Wist je dat?
Wil je nog verder inspelen op de nieuwsgierigheid van je bezoeker? ‘Wist-je-datjes’ doen het altijd goed. Vraag je collega’s op kantoor, uit de horeca of de techniek om interessante weetjes over het theater. Wanneer werd het theater geopend? Welke artiest heeft het vaakst bij jullie op de planken gestaan en wat is het meest verkochte drankje in jullie horeca? Zo heb je in no time een berg aan verrassende content, die je met behulp van een template snel omtovert tot een mooie post. Leuk voor op de socials, maar ook om je nieuwsbrief mee af te sluiten. 

Take-overs door artiesten
Staat er volgende week een bekende artiest in je theater? Laat hem of haar je socials een paar dagen overnemen. Zo beleven mensen die naar de voorstelling komen alvast een hoop voorpret, en kun je mensen zonder kaartje overhalen om er alsnog eentje te kopen. Want er is weinig zo verleidelijk als een BN’er die rechtstreeks tegen jou lijkt te praten. Ook een Q&A, waarvoor je bezoekers vooraf vragen voor de ster kunnen insturen, werkt altijd. Of een take-over door een collega, die je volgers meeneemt in zijn of haar werkdag. Zo kunnen we eindeloos doorgaan met social media content ideeën! 🤳

Gepersonaliseerde nieuwsbrieven
Werk je met nieuwsbrieven? Vaak kunnen deze op verschillende manieren worden gepersonaliseerd. Je kunt natuurlijk werken met een algemene nieuwsbrief, maar je kunt mensen zich ook laten inschrijven op nieuwsbrieven per genre. Zo krijgen ze alleen informatie over de voorstellingen die echt bij hen passen. Zorg voor een afwisselende nieuwsbrief, met zowel tekst als afbeeldingen en mooie video’s. Op die manier nodig je de lezer uit om je hele nieuwsbrief door te nemen en prikkel je de nieuwsgierigheid over aankomende voorstellingen. Meer weten over nieuwsbrieven voor theaters? Mijn collega Lola schreef hierover in haar blog. 💌

Spring in op trends
Veel content kun je vooruit plannen, maar soms is het fijn om de planning een beetje los te laten. Social media zijn altijd in beweging en trends komen en gaan bijna voor je er erg in hebt. Zorg ervoor dat je dit soort trends, viral posts en memes in de gaten houdt. Doe dit zelf, of schakel er een enthousiaste stagiair voor in. Gaat er een geluid viral? Is er een fragment op tv waar iedereen over praat? Denk na of je hier op een creatieve manier op kunt inspringen. Maar doe het snel, want voor je het weet ben je te laat! 😉

Alles werkt prettiger met een goed overzicht. Daarom adviseren we je om altijd met een contentkalender te werken. En we hebben goed nieuws: deze hebben we al als downloadable voor je klaar staan. Download ‘m hier!

Aan de slag met content marketing

Ben jij klaar om met knallende content marketing aan de slag te gaan? Onthoud dan: neem de tijd. Het uitwerken van een goede content marketing strategie en de implementatie van een contentkalender en rubrieken neemt nu eenmaal wat tijd in beslag. Maar wanneer je eenmaal zover bent, heb je een ijzersterke basis om op te bouwen. Dus vul die kalender met blikken achter de schermen, take-overs en interessante weetjes en bouw aan de zichtbaarheid van jouw theater! 🙌

Kun je wel wat hulp gebruiken bij de online marketing van jouw culturele instelling? Afdeling Cultuur staat voor je klaar. Bij Afdeling Cultuur geloven we dat kunst en cultuur onmisbaar zijn voor een inspirerend leven. Maar we weten ook: er is weinig tijd en weinig budget. Daarom hanteren we een speciaal cultureel tarief dat past bij de sector. Ontdek wat we voor jouw theater kunnen betekenen.

Zin in meer leesvoer? Mijn collega Sander schreef een fijne blog over de online customer journey voor theaters. Laat je inspireren door zijn artikel! ✨

Meer weten?

Ik help je graag bij al je vragen over content marketing ideeën. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Saskia >