Skip to main content

Wat is call tracking en hoe kan het helpen om de conversies van je website te verhogen?

Daan

Search marketeer

Goede data is essentieel voor iedere organisatie. Dat is niets nieuws. Met data meet je onder andere de prestaties van campagnes én kun je je campagnes vervolgens optimaliseren. Tegenwoordig kun je veel online activiteiten van (potentiële) klanten meten. Maar helaas wordt één meettechniek vaak over het hoofd gezien: call tracking. Call tracking zorgt namelijk voor het complete plaatje. Met call tracking weet je namelijk niet alleen hoeveel telefonische conversies je hebt behaald, maar ook hoeveel telefonische leads je hebt ontvangen. Daarom leggen wij je uit hoe je call tracking kunt gebruiken om:  

  • je marketinginspanningen te meten en optimaliseren
  • het telefoonverkeer van je bedrijf te analyseren én 
  • de prestaties van je verkoop- en klantenserviceteams te verbeteren

Maar wat is call tracking? En wil je weten hoe call tracking  jouw bedrijf kan helpen om beter te presteren? Ben je benieuwd naar de voordelen van call tracking en hoe het werkt? En ben je klaar om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen met call tracking? Lees dan verder!

Wat is call tracking en hoe werkt het?

Laten we beginnen bij het begin: call tracking (ofwel phone tracking) maakt het mogelijk om alle telefoontjes die jouw organisatie krijgt door te meten. Het werkt als volgt: je toont iedere websitebezoeker een uniek, dynamisch telefoonnummer. Dit telefoonnummer wordt toegewezen aan de websitesessie van een gebruiker. Dat telefoonnummer kan ook gekoppeld worden aan verschillende marketingcampagnes of bronnen. Dus stel: een klant belt naar jouw bedrijf via een van de unieke telefoonnummers, dan wordt het gesprek opgenomen en worden de gegevens van het gesprek opgeslagen in een database. Het zoek-, surf- en offline gedrag wordt dus gekoppeld aan inkomende oproepen. Sommige call tracking-systemen kunnen ook geavanceerde functies hebben, zoals het integreren met CRM-systemen, het automatisch classificeren van gesprekken en het bieden van real-time analytics.

call tracking

Waarom call tracking gebruiken?

Zoals al eerder benoemd: call tracking is een techniek waarbij het mogelijk is om het telefoonverkeer van een bedrijf te volgen. Dus stel: je bent bezig met verschillende online marketingactiviteiten voor jouw organisatie. Je wil hierbij weten hoeveel telefoontjes via welk kanaal binnenkomen. Dan is call tracking de manier hiervoor. Je kan namelijk de effectiviteit van verschillende marketinginspanningen meten én jouw marketingstrategie aanpassen om beter te presteren. Want wanneer je investeert in meerdere marketingkanalen, is het ontzettend belangrijk om te meten hoeveel interacties de campagnes hebben opgeleverd. Zo kun je pas een écht duidelijke return-on-investment bepalen. 

Wat zijn de voordelen van call tracking gebruiken?

Er zijn verschillende voordelen van call tracking, we sommen ze graag voor je op:

  1. Call tracking helpt om de effectiviteit van marketingcampagnes te meten
    Door unieke telefoonnummers te gebruiken voor verschillende marketingcampagnes, kan je zien welke campagnes, advertenties, landingspagina’s, apparaten en zoekwoorden het meeste telefoonverkeer genereren en hoe effectief deze zijn. Zo kan je je  marketingbudgetten véél efficiënter inzetten.
  2. Het helpt misbruik van het telefoonnummer te voorkomen
    Door te zien welke bronnen het meeste telefoonverkeer genereren, kun je als bedrijf eventueel misbruik van het telefoonnummer opsporen en hierop actie ondernemen.
  3. Het kan de locatie van de beller achterhalen
    Sommige call tracking-systemen kunnen de locatie van de beller achterhalen. Dit helpt je om te bepalen welke regio’s het meeste telefoonverkeer genereren. En dát helpt weer om gerichte marketingcampagnes op te zetten.
  4. Het biedt inzicht in de prestaties van verkoop- en klantenservice team en leidt tot een betere service
    Je kunt gesprekken opnemen en analyseren. Daarmee kun je monitoren hoe goed je klantenservice presteert en waar verbeterpunten zitten. Het uiteindelijke doel? Een verbeterde klanttevredenheid.
  5. Je kunt meten op welk moment van de dag de meeste oproepen binnenkomen Op deze manier weet je dus op welk moment van de dag er altijd een collega  beschikbaar moet zijn om inkomende oproepen te behandelen.
  6. Je hebt inzicht in welk moment van de dag de meeste oproepen worden gemist
    Dit geeft je inzicht op welke momenten er geen mensen beschikbaar zijn, terwijl er wel vraag naar is.

Voor wie is call tracking geschikt?

In principe is call tracking geschikt voor elk bedrijf dat telefoontjes ontvangt van klanten of leads. Dit kan bijvoorbeeld een verkoopafdeling zijn, een klantenserviceteam of een online marketingteam. Wij als online marketeers gebruiken call tracking meestal om betaalde zoekacties en andere digitale marketing prestaties te optimaliseren. Ook personaliseren we zo de ervaring van de beller én kunnen we het volledige klanttraject verbeteren.

Hoe kan call tracking helpen om de prestaties van de Google Ads advertenties te verbeteren?

Call tracking kan je Google Ads advertenties verbeteren. Je kunt het telefoonverkeer via Google Ads advertenties meten en analyseren. Op basis van je bevindingen kun je je advertenties optimaliseren. Call tracking en Google Ads kunnen hierin dus perfect samenwerken. Laten we hier nog iets dieper op ingaan. Wanneer een websitebezoeker binnenkomt via Google Ads én heeft gebeld, dan kun je herleiden welke zoekterm is gebruikt en welke advertentie diegene gezien heeft. Er is dan sprake van ad call tracking. Zo kan jezien welke advertenties het meeste telefoonverkeer genereren en hoe effectief ze zijn. Op basis hiervan kan je je advertenties aanpassen of de mediabudgetten verhogen om de prestaties te verbeteren. Call tracking helpt ook bij het  achterhalen van de belangrijkste beweegredenen om te bellen na het zien van een advertentie. Dit kan op zijn beurt helpen om de advertentieboodschap te verfijnen en de telefonische conversie te verhogen.

Hoe kan call tracking inzicht geven in het gedrag van bezoekers op je website?

Wil jij inzicht krijgen in het gedrag van je websitebezoekers? Dat kan! Je kunt namelijk zelfs unieke telefoonnummers gebruiken voor verschillende delen van de website of voor specifieke landingspagina’s. Daarmee kun je zien welke delen van de website het meeste telefoonverkeer genereren. Google Call tracking is hier een voorbeeld van. Wil jij zoveel mogelijk sales/conversies via jouw website genereren? Ook dan kan call tracking helpen. Bijvoorbeeld om te achterhalen waarom mensen bellen na het bezoeken van een bepaalde pagina. Dit helpt je vervolgens om de website-inhoud te verfijnen.  Het doel? Telefonische conversies verhogen!

call tracking

Kan ik call tracking koppelen aan Google Analytics?

Het antwoord hierop is simpel: ja. Het is inderdaad mogelijk om call tracking te koppelen aan Google Analytics. Dit kan door middel van een integratie tussen het call tracking-systeem en Google Analytics. Deze integratie monitort en analyseert het telefoonverkeer via de website of marketingcampagnes in Google Analytics. Op deze manier kun je het telefoonverkeer bekijken in de context van andere websitegegevens, zoals bezoekersaantallen, bouncepercentages en doelconversies. Deze informatie kan op zijn beurt weer helpen om de prestaties van de website of marketingcampagnes te verbeteren.

Conclusie: call tracking inzetten - ja of nee?

Even samenvattend: met call tracking kun je je zakelijk telefoonverkeer volgen en analyseren.  Handig om de effectiviteit van marketingcampagnes te meten en de prestaties van verkoop-, marketing- en klantenserviceteams te verbeteren. Met call tracking krijg je ook inzicht in het gedrag van websitebezoekers, waarmee je de conversies kunt verhogen. Daarbij is het mogelijk om call tracking te koppelen aan Google Analytics, zodat het telefoonverkeer geanalyseerd kan worden in de context van andere websitegegevens. Call tracking kan marketing een stuk makkelijker maken voor je. Doe er dus je voordeel mee!

Wil jij meer informatie over call tracking? Ben je op zoek naar een call tracking expert? Of wil jij call tracking introduceren binnen jouw organisatie? Onze specialisten binnen ons Google Ads bureau helpen je graag! 

Teamlid daan

Meer weten?

Ik help je graag bij al je call tracking vragen. Neem contact met me op.

Stel je vraag aan Daan >