Skip to main content

8 marketingtips voor Black Friday succes

Black Friday is niet meer een Battle of Discounts, maar een Battle of Attention. Hoe kom jij op de radar bij je klant? Ontdek onze 8 marketingtips. 🙌

Google shopping training

In 2020 zijn er in Nederland op Black Friday zo’n 4,65 miljoen transacties gedaan. En bij elke transactie hoort een marketingcampagne. Black Friday is daardoor niet meer een Battle of Discounts, maar een Battle of Attention. Want hoe kom je nog op de radar bij je klant tussen al die advertenties? Hier zijn 8 marketingtips om jouw Black Friday campagne een succes te maken. 🚀

Tip 1 | Hou de URL algemeen

De SEO waarde van een webpagina heeft tijd nodig om te stijgen. Maak dus niet elk jaar een nieuwe URL op je website, maar houd de URL algemeen zodat hij elk jaar kan worden hergebruikt. Ga voor /black-friday/ in plaats van /black-friday-2021/.

Tip 2 | Zorg voor een omnichannel aanpak

Marketing werkt het beste als je werkt met een mix van kanalen. Zet breed in met je website en nieuwsbrief en zorg voor organisch en betaald bereik op social accounts. Retarget websitebezoekers weer via social media advertenties. Zorg er ook voor dat je branding consistent is en hiermee direct herkend wordt op alle kanalen. 

Tip 3 | Maak Pre-Black Friday pagina’s

Heb je nog niet alle content klaar voor Black Friday? Of wil je de content nog een verrassing laten? Maak dan vast placeholder pagina’s op je website waarin je de lezer een teaser geeft. Zo kun je je doelgroep vast warm maken en bouwt je pagina vast SEO waarde op. Dit is ook een goede plek om mensen in te laten schrijven voor je nieuwsbrief. Heb je de placeholder content vervangen? Laat de pagina dan opnieuw indexeren door Google. Dit doe je door de pagina via Google Search Console in te dienen voor een herindexering. Is Black Friday afgelopen? Laat de pagina live staan met de placeholder content voor het jaar erna. Zo blijft de pagina bouwen aan haar Page Authority.

Tip 4 | VIP korting

Misschien niet de meest originele tip, maar wel één die werkt. Geef je potentiële klant een reden om in te schrijven voor je mailinglijst met een speciale VIP korting. Een mooie manier om te benoemen op je placeholder pagina, of om van te voren mee te adverteren.

Tip 5 | Laat je onderwerpregel opvallen

Erger jij je met Black Friday ook aan een mailbox vol met dezelfde onderwerpregels? Zorg er dan voor dat je onderwerpregel opvalt tussen de tientallen mails die op je doelgroep die dag ontvangt. Anders belandt je mail zo in de prullenbak. Kijk eens in je eigen inbox om te zien welke mails bij jou opvallen, zoals een gepersonaliseerde onderwerpsregel met jouw naam. Of een actieve zin die kort en bondig is. Verplaats je ook eens in de ontvanger. Emoji’s vallen op❗️ maar passen ze bij je doelgroep❓ Als laatste kun je ook twee varianten van je onderwerpregel A/B testen om te zien welke het beste aanslaat.

Tip 6 | Deel een agenda item

Stuur je e-mail abonnees op tijd een mail om voorbereid te zijn. Geef ze hierin de mogelijkheid om jouw actie toe te voegen aan hun persoonlijke agenda. Link een iCalendar (.ics-bestand) in de e-mail waarmee de gebeurtenis aan hun agenda wordt toegevoegd. Het is een eenvoudige maar effectieve tactiek. Ook handig: iCalender bestanden werken universeel met Google, Apple en Outlook agenda’s.

Tip 7 | Begin op tijd voor een grotere doelgroep

Begin op tijd met het vullen van je e-maillijst, het teasen van je huidige volgers en het opbouwen van je remarketing doelgroepen door middel van advertenties en websitebezoekers. Zo kun je branding advertenties maken op Facebook en Instagram met een pakkende video. De Thru Plays (mensen die de video volledig hebben bekeken) kun je later retargeten met een advertentie over Black Friday.

Tip 8 | Klaar met Black Friday? Kies een Black Friday Fund

Werk je voor een non-profit organisatie of een bedrijf dat zich bezighoudt met duurzaamheid? Of vind je de Black Friday madness te gek worden? Denk dan eens aan een Black Friday Fund, een goed doel om je Black Friday omzet aan te doneren. Hierbij ruil je je extra omzet in voor een goed imago. Dit zal goed aanslaan bij milieubewuste doelgroepen.

instagram adverteren workshop

Meer weten?

Wij helpen je graag met Black Friday campagnes. Neem contact met ons op.

Neem contact op >